torsdag 12 mars 2009

Kollektivtrafik

Jag gillar bra kollektivtrafik. Där jag bor nu finns efter nyår en alldeles utmärkt busslinje: Bussen stannar 100 meter från min dörr, via en hållplats och sedan rakt ut på motorvägen och inga stopp förrän vi anländer till industriområdet där jag har min arbetsplats. Tack vare kollektivtrafikfälten tar bussresan lika lång, ibland till och med mindre, tid som när jag körde bil.
På morgonen halvsover jag de 15 minuter resan tar och när jag sätter mig på min kontorsplats är pulsen marginellt högre än min vilopuls. Annat var det tidigare, då var det alltid nära-döden-upplevelser, tutande på långsamt körande idioter i vänsterfilen, kö, kö och åter kö vid avfarterna. Dessutom blev det sena dagar då det var så lätt att "snozza" en antal tiominutare.
Hemresan är numera en avslappnade och trevlig upplevelse. Tack vare att jag kom till min arbetsplats tidigt kan jag också gå hem tidigare, före rushen och därmed slippa att bussen fastar i de köer jag tidigare var en (arg) del av. Hemresan spenderar jag med ögonen i en intressant bok, eller som de senste dagarna - med en årsrapport eller bokslutskommuniké under näsan. Dagens lektyr var Fortums rapport med undertiteln "Ett bra år". Det kommer in en del likvider i depån de närmsta dagarna så i tillfälle att analysen pekar på köp så finns det goda chanser att broderlandet i öst får representation i portföljen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar