måndag 16 mars 2009

Bikt 2 - TAM TAM TAM

Börssnack-skribenterna Flying Ghost, FH_Trader, en lirare vid namn CalifDreaming på Stockhouse, alla skrev de positivt om det kanadensiska zinkprospektören Tamerlane Ventures (TAM). Mest, och bäst tyckte många, skrev dock den inte helt okände Löparn som räknade fram en riktkurs mellan 6 - 10 CAD. Jag gick in relativt tidigt och köpte 4500 aktier på kursen 0.55 CAD i slutet av februari, givetvis utan någon som helst egen analys. Under våren fortsatte racet med stigande zinkpriser och i juni ökade jag med 1200 aktier till kursen 1.42 CAD (efter en uppgång på 158% ÖKAR jag alltså innehavet), totalt hade jag nu investerat drygt 26.000 kr bolaget.

Under sommaren började uranaktierna och flera andra råvarurelaterade papper vika ner, "sommardipp" som skrevs på diverse forum. TAM satte sitt ATH i slutet av juli -07 2.98 CAD, och då var mina aktier värda över 100.000 kr och detta papper ensamt höll uppe portföljen. Även jag inser att det är dags att ta hem en del vinst och med en väl tajmad (faktiskt!) försäljning den sista juli minskar mitt innehav med 1700 aktier och jag får 30767 kr i likvider. Samma dag, utan att ha en tanke på att det kanske är zinkpriset som är en stor del av risken, så väljer jag att gå in med hela likviden i Strategic Resource Acquisition Corporation (SRZ) efter att ha läst en analys på Highriskstocks. SRZ ägde fem zinkgruvor som skulle återstartas eftersom det höga zinkpriset åter motiverade drift. Aktien vände mer eller mindre ner på dagen från 6.64 CAD och jag valde att "snitta ner mig" i slutet av augusti till kursen 4.50 CAD.

Därefter följde en total haverering av zinkpriset, vilket naturligtvis medförde ras i både TAM och SRZ:



Av investerade 46.000 kr i SRZ erhöll jag 8871.17 kr när jag sålde allt 18:e juni 2008. SRZ fick knappt igång produktionen innan zinkpriset rasade och företaget valde då att stoppa produktionen och ägna sig åt "care and maintenance". Aktien återfinns idag under symbolen SRZ-H.V och priset är 0.005 CAD.

Totalt kostade zinkerfarenheten 22789 kr. Förhållandevis lite, men det svider en del att ha legat dryga 80.000 kr plus och vänt detta till förlust.

De kvarvarande 2500 TAM-aktierna då? Jodå, de finns kvar i portföljen och betingar idag ett värde på hela 1332 kr. Aktien får ligga kvar av nostalgiska skäl. Kanske kommer TAM-trumman att ljuda än en gång?

TAM-TAM-TAM!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar