torsdag 12 mars 2009

Bikt 1 - Loanland

Jag börjar lite försiktigt med biktandet. Idén lät väldigt tilltalande: Privatpersoner som lånade ut till varandra. 500kr här, 250 kr där och man fick snabbt en portfölj med smålån med god riskspridning. "Räntesparande" tänkte jag, "ett bra komplement till mina så högriskbetonade aktieaffärer", räntefonden jag har en stor del av förmögenheten i är dessutom allt annat än sexig. Lite lagom jobbigt och ganska kul att sitta och fundera på vilka låntagare som är förtjänta av ett lån och sedan ganska snabbt få igång återinvesteringarna. 30 återbetalningar varje månad som direkt investeras i nya lån och vi har en i närmaste exponentiell tillväxt av fordringar.

Hemsidan var, och är efter fortfarande efter över ett år, amatörmässigt ihopsnickrad men då förebilden Prosper såg ut att vara ett lyckat projekt så kände jag att det här kan nog bli intressant. Loanland är säkert bara ivriga att komma igång och snart kommer låntagarnas presentationer bli bättre, översikten bättre, låntagarna fler, mer statistik och låntagarna kommer givetvis fortsätta betala. Så blev inte fallet. Jo, några skötte sig givetvis, men ganska snart började det bli förseningar och återbetalningar som aldrig utfördes och Loanland, ja de skickade ut någon påminnelse, mumlade om inkasso och sedan hände... ingenting.

I dagsläget sitter jag här med ett ett visserligen litet men ack så förargligt belopp låst hos ett 30-tal personer som inte/ibland/i sällsynta fall betalar punktligt. Låst hos dessa personer förresten, mer troligt är att pengarna spenderades på flottig mat, droger eller någon ful WCT-overall inköpt av en trashmorsa på GeKås i Ullared. Lyckligtvis följade jag i detta fall regeln "kasta inte goda pengar efter dåliga" och därmed blev tappet begränsat.

PÅ senare tid verkar intresset att både låna och låna ut att ha svalnat betydligt. Antalet låneauktioner är nu nere på tre-fyra stycken, att jämföra med ett trettiotal som var fallet under "peaken". En inte alltför vild gissning är att verksamheten är avvecklad innan årets slut.

Bikt 1 ger: Total investerat: 6100kr. Resultat: -4900 kr. Beloppet kommer givetvis att justeras i takt med att (ironi, ironi) Loanland skickar skulderna till fogden som sedan med kraft driver in mina pengar. Det känns lite konstigt att skriva ner dessa erfarenheter - människan vill som bekant av naturen glömma misstagen och istället fokusera på framgångarna. I erfarenhetsboken skriver vi "Om något verkar för bra för att vara sant, så är det oftast inte det", samt "Låna inte ut pengar till okända WT-morsor som behöver pengar för att betala av ett SMS-lån".

En mjukstart i redovisandet av mina taskigt tajmade affärer, fler och mycket värre stories ligger i pipen....

Loanland
Tråd på Flashback

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar