fredag 22 maj 2009

Jag har en plan - del 1: Inledning

I början av min aktiekarriär skedde köp av sälj på ren impuls utan någon som helst eftertanke. Med "combacken" vid råvarubullen som råkade sammanfalla med en radikalt ökad inkomst tänkte jag i alla fall en del, "värden behöver zink, alltså borde zinkaktier ge bra avkastning och små zinkprospekterare ännu mer, värden behöver energi alltså borde uranbolag som ännu inte är i produktion bli kursvinnare i framtiden" osv. Någon egentlig plan fanns dock inte, utan det handlade mer om att på lönedagen föra över pengar till depån, kika på Börssnack vad som var hetast för tillfället och sedan klicka på köpknappen. Några egna analyser gjorde jag inte.

Numera tar jag det lite lugnare, beställer hem årsrapporter, surfar mycket och läser andras analyser och idéer, räknar själv och tänker åtminstone efter en extra gång innan köpordern åker iväg eller en aktie plockas in i listan över aktier som skall inhandlas. Än finns det dock mycket att lära på främst analysbiten, jag antar att man aldrig blir fullärd där.

I takt med, om man nu vill vara pretantiös, ökad mognad insåg jag att en övergripande strategi måste till. Först lite trevande med ett excelark med en plan hur jag skulle investera i de aktier jag analyserat och vilket det möjliga utfallet kunde tänkas bli, storlek på utdelningar osv. Ett excelark är långt ifrån tillräckligt och besvarar inte alla om ens några frågor: Vad vill jag uppnå? Hur vill jag uppnå detta? Hur ska detta genomföras? Hur ska utvärderingen gå till?

En googling gav en mängd intressant information och efter lite ogenerat klipp och klistrande kom jag fram till hur jag ska lägga upp en strategisk plan som passar mig.

Fyra centrala punkter blev det: Vision, Idé, Delmål och Strategi. Jag kommer att gå igenom samtliga i kommande inlägg och ser gärna att eventuella läsare öser på med kritik och idéer.

2 kommentarer:

  1. Trevligt. Ser fram emot denna läsning. :)

    SvaraRadera
  2. Vi får väl se hur bra det blir, förvänta dig inget mästerverk bara, hehe.

    SvaraRadera