onsdag 13 maj 2009

Äntligen rekyl!

Ännu en rekyldag idag, i skrivande stund ligger Stockholm på -2.7%. Årets raketer såsom Swedbank, SEB, Boliden och NCC får smaka rejält - och det är välbehövligt efter den senaste månadens tokrusning. En alltför stor uppgång passar min nuvarande strategi illa, jag vill se sidledstråkig börs under helt hela 2009 och gärna en bit in på 2010 också. Under tiden tänker jag fortsätta köpa aktier i bra bolag för en billig penning. En alltför stor uppgång redan nu tvingar mig att omvärdera strategin och det vill jag helst inte då det är jobbigt, tråkigt, tidskrävande och... jobbigt.

En aktie som redan nu börjar få en jobbig värdering är NCC, det vill till att de plockar några viktiga projekt nu annars är det sluthandlat för min del. H&M-aktien kallas också av många för "övervärderad", men det tjatet har hörts eka i analytikerkorridorerna i över tjugo års tid nu och Persson har trots det fortsatt att helt ogenerat öppna butiker och vräkt utdelningar över aktieägarna.

Så, tråkbörs fram till nästa sommar tack!

Lustig, eller ska vi säga tillrättalagd, statistik från USA kom idag, denna gång minskande försäljning i detaljhandeln. Denna gång lämnades statistik "exklusive bilar och bensin". I USA. Det land som är mest förknippat med bilåkande. Förra året var det populärt att utelämna energipriserna vid inflationsberäkning. I USA. Landet som startar krig och manipulerar småstater i syfte att säkra diverse energitillgångar.

1 kommentar:

  1. Sidleds??? Vi som ska handla vill väl ha det ännu billigare? =)

    SvaraRadera