torsdag 2 april 2009

Är jag rik?

I boken The millionaire next door diskuteras vem som egentligen är rik. En åsikt som presenteras är att gränsen är flytande och beror på ålder och inkomst, nämligen enligt den enkla formeln ålder * årsinkomst innan skatt / 10. En 40-åring med bruttoinkomst på 400.000 kr skall alltså ha 40 * 400 000 / 10 = 1 600 000.

Givetvis har formeln svagheter eftersom den inte tar hänsyn till exempelvis långa studier då detta ofta medför låga inkomster (studielån) i början av inkomstkarriären och höga (förhoppningsvis) inkomster senare vilket i kombination med ökande ålder renderar i kraftigt ökade krav på förmögenhet för att räknas som rik. Vi med många högskolepoäng ligger alltså i de flesta fall långt efter när vi stapplar ut i arbetslivet. Hög skatt försvårar också ackumulering av pengar då så mycket försvinner i arbetsgivaravgift och inkomstskatt.

Börjar man med två tomma händer, jobbar hårt och lägger pengar på hög (efter det att skattemasen norpat åt sig sin del!) tar det enligt formeln lång tid att uppnå nivån för att kallas rik relativt jämförbar ålder/inkomstgrupp. Något som dock jobbar åt oss är avkastningen - kanske väljer vi räntesparande, kanske aktier, kanske en kombination av båda eller andra investeringsformer.

Enligt formeln är jag inte rik. Enligt formeln ska jag idag ha tillgångar på 1.7 miljoner kronor - jag är inte ens nära då aktieportföljen bara uppgår till 400 000 kr och övriga tillgångar balanserar skulder ganska exakt. Mitt sparande som är mer än 10% av min inkomst gör dock att jag knappar in på kravet i rask takt. Lägger jag dessutom till avkastning på kapitalet, 7 % kan vara en bra siffra att utgå ifrån, så ser det dock lite bättre ut. Med 7 % avkastning och fortsatt månadssparande så är jag enligt diagrammet nedan rik om 5 år.



Ecelfilen, om någon vill testa hur ni ligger till (visst hänsyn bör tas till eventuella felaktigheter): Rik?

3 kommentarer:

  1. jag är 31år har en bruttoinkomst på 10.925kr/mån
    31*10925=338.675kr

    338.675/10=33.867kr

    ja de pengarna har jag,men rik? nej verkligen inte!

    SvaraRadera
  2. Bra att du lyckats spara en slant! Nu tror jag att formeln bygger på årslön, så i ditt fall är kravet 406.404 kr.

    Nåväl, man ska kanske inte ta alltför seriöst på formler som dessa, men när jag ändå lyssnat på boken och fixat ihop ett Excel-ark så tänkte jag att det vore kul att lägga ut det här.

    SvaraRadera
  3. vilket roligt "experiment" jisses, jag får nog öka på sparandet rejält=)

    SvaraRadera