måndag 13 april 2009

Bikt 5 - Arafura Resources

För att få mer bredd i den så uran- och zinktunga portföljen tittade jag tidigt på några andra råvaror. Det som först fångade min uppmärksamhet var sällsynta jordartsmetaller, dvs. metaller som förekommer mycket sparsamt i naturen men med en rad intressanta egenskaper och med många användningsområden i det moderna samhället. Neodym (glasfärgning, magneter), cerium (katalysator i petrokemi), europium, terbium, ytterbium (Plasma/LCD-skärmar) är några exempel. Mitt val blev det australiensiska bolaget Arafura Resources, som förutom sällynta jordartsmetaller även satt/sitter på uran, guld och fosfater. Det skrevs också en del på DI-börssnack, användare jag vill minnas är ¤nice_guy¤ och loko3 som båda gav ett intryck av att vara pålästa. Tyvärr kom en finanskris emellan så ingen skugga över dessa herrar.

Mönstret är det vanliga, först borrningar med till synes bra resultat, sen följer problem med finansieringen, förseningar, reviderade planer, allt i takt med fallande aktiekurs.

Jag gick in aktien på runt 1 € (via frankfurtbörsen), ut på 0.92 €, in igen på 1.24 € och slutligen ut på 0.75 €. Total förlust: 26 721 kr.

Idag står aktien 0.19 €. Företaget ämnar enligt hemsidan starta produktion 2011. Intressen från Kina har gått in i bolaget så möjligheterna till finansiering kanske är godare nu?

Arafura Resources - hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar