onsdag 22 april 2009

Bikt 6 - Patch

Oljepriset rusade som bekant under 2006, 2007 för att peaka under 2008. Det höga oljepriset gjorde att även okonventionella källor såsom oljesand blev intressant. Utvinning av olja ur oljesand är förenat med höga kostnader, vilket gör att hävstångseffekten blir stor. Därför såg många chanser till stora vinster i främst kanadensiska oljesandsföretag. Givetvis var riskerna och därmed möjliga vinster som störst i oljesandsexploatörer.

DI-Börsnack diskuterades ett flertal oljesandsbolag, tickers PBG, STP och PRO för att nämna några. Mitt val föll dock på Patch International Inc., ett litet företag med planerad produktion år 2010 på runt 40 000 fat/dag men med fina reserver och låg värdering.

Som vanligt följer förseningar, teknik som är svårbemästrad, uppblåsta förväntningar som när rapporter kommer givetvis skickar ner aktien i källarn, finansiseringsproblem osv. osv. Inte ens ett knappt år av rusande oljepris kunde väcka liv i aktien utan det har varit mer eller mindre utförsbacke hela tiden.

Två köp genomfördes, först för $1.99 i slutet av maj 2007 och i mitten av juni samma år - totalt investerades 37 808kr. Aktien hade ett tidigare ATH i februari på $2.74, nådde i augusti upp i $2.48 för att sedan inleda en kräftgång till tidigare denna månads $0.02. Idag står aktien i $0.04 och mina 2700 aktier är värda 911kr, vilket ger en förlust på 36 897 kr.

Patch International - Hemsida
Analys gjord av Highrisk stocks

Det här får avslutna min biktserie. Jag har ett par surdegar kvar i portföljen såsom Western Uranium Corp./Western Lithium Corp. och Vena Resources som jag visserligen ligger en del back i men de känns inte som riktigt så dåliga affärer som tidigare redovisats. Osagt är dock bäst, jag kanske får anledninga att återkomma till dessa innehav...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar